Het in 1985 in gebruik genomen Decoratelier bevindt zich als enige afdeling van Nationale Opera & Ballet buiten het centrum, in Amsterdam-Zuidoost. Hier is in een grote loods alle ruimte voor het ontwikkelen, maken en opslaan van enorme decorstukken en het opslaan van kostuums en rekwisieten.
Het in 1985 in gebruik genomen Decoratelier bevindt zich als enige afdeling van Nationale Opera & Ballet buiten het centrum, in Amsterdam-Zuidoost. Hier is in een grote loods alle ruimte voor het ontwikkelen, maken en opslaan van enorme decorstukken en het opslaan van kostuums en rekwisieten.
In het Decoratelier ruik je het houtzaagsel en zie je de verfspatten op de vloer. Het grootste theaterproductiehuis van Nederland maakt alles zelf door teams van vakspecialisten. Het zijn mensen die normaal niet in de schijnwerpers staan. Luister naar een rekwisiteur, productievoorbereider en een kostuumbeheerder, over hoe zij te werk gaan en wat hun uitdagingen zijn.
Decor Coppelia
Bij elke voorstelling staat een groot aantal rekwisieten op het podium. Bij het ballet Coppelia zijn dat er maar liefst 120. Stuk voor stuk werden ze gemaakt in de werkplaats boven het theater aan de Amstel. Eerste rekwisiteur Peter Paul van Oort kent voor elk ontwerpvoorstel een technische oplossing.
Kostuumbeheer
Ballet- en operakostuums zover het oog reikt. In het atelier Amsterdam-Zuidoost hangt bijna 2,5 kilometer aan kleding. Samen met haar team zorgt kostuumbeheerder Esmeralda Plompen ervoor dat alles steeds opnieuw op de juiste plek hangt. Om alles schoon te houden, is er een bijzondere techniek ontwikkeld.
In het Decoratelier ruik je het houtzaagsel en zie je de verfspatten op de vloer. Het grootste theaterproductiehuis van Nederland maakt alles zelf door teams van vakspecialisten. Het zijn mensen die normaal niet in de schijnwerpers staan. Luister naar een rekwisiteur, productievoorbereider en een kostuumbeheerder, over hoe zij te werk gaan en wat hun uitdagingen zijn.
Decor Coppelia
Bij elke voorstelling staat een groot aantal rekwisieten op het podium. Bij het ballet Coppelia zijn dat er maar liefst 120. Stuk voor stuk werden ze gemaakt in de werkplaats boven het theater aan de Amstel. Eerste rekwisiteur Peter Paul van Oort kent voor elk ontwerpvoorstel een technische oplossing.
Decor Giulio Cesare
Hoe bouw je een bewegend operadecor van 16 duizend kilo en 6 meter hoog? Marc van Trigt, productievoorbereider bij NO&B, begeleide het bouwproces van de ‘decor-box’ voor de opera Giulio Cesare; een technisch hoogstandje dat ook nog moest kunnen reizen.
Kostuumbeheer
Ballet- en operakostuums zover het oog reikt. In het atelier Amsterdam-Zuidoost hangt bijna 2,5 kilometer aan kleding. Samen met haar team zorgt kostuumbeheerder Esmeralda Plompen ervoor dat alles steeds opnieuw op de juiste plek hangt. Om alles schoon te houden, is er een bijzondere techniek ontwikkeld.
Een verkleedwinkel zoals je die nog niet eerder hebt gezien. In lange rijen hangen hier de kostuums aan haakjes aan het plafond en in de rekken. Per productie geordend – van Aïda tot en met Het Zwanenmeer. Als er echt niets meer bij past, gaat er wel eens wat in de verkoop. Daar is dan altijd erg veel belangstelling voor, aan originele outfits is hier namelijk geen gebrek. Bekijk hier de video van NOS over de verkoop.
Een verkleedwinkel zoals je die nog niet eerder hebt gezien. In lange rijen hangen hier de kostuums aan haakjes aan het plafond en in de rekken. Per productie geordend – van Aïda tot en met Het Zwanenmeer. Als er echt niets meer bij past, gaat er wel eens wat in de verkoop. Daar is dan altijd erg veel belangstelling voor, aan originele outfits is hier namelijk geen gebrek. Bekijk hier de video van NOS over de verkoop.
Wat gebeurt er allemaal? Aan de hand van de resultaten uit de proefbouw en met behulp van een maquette, wordt er door timmerlieden, lassers en schilders hard gewerkt aan de uiteindelijke constructie. Welk decor er ook komt, voor elke productie geldt dat er aan de eisen van een logistiek huzarenstukje voldaan moet worden. Elk decor moet immers gemakkelijk op en af te bouwen zijn, alleen al voor het vervoer naar het theater, maar ook omdat het daar straks nog meerdere keren moet wijken voor een repetitie of andere voorstelling.
Fotograaf: Kim Krijnen
Het gebouw van het Decoratelier is eigendom van de stichting Nationale Opera & Ballet; deze organisatie heeft zich voorgenomen het gebouw op zo kort mogelijke termijn energieneutraal te gaan maken. Ook wat betreft de maakwijze van de decors probeert het Decoratelier in nauwe samenwerking met andere vooraanstaande opera-organisaties in Europa voortrekker te zijn van het ontwikkelen van duurzame decors.
Fotograaf: Kim Krijnen
Het gebouw van het Decoratelier is eigendom van de stichting Nationale Opera & Ballet; deze organisatie heeft zich voorgenomen het gebouw op zo kort mogelijke termijn energieneutraal te gaan maken. Ook wat betreft de maakwijze van de decors probeert het Decoratelier in nauwe samenwerking met andere vooraanstaande opera-organisaties in Europa voortrekker te zijn van het ontwikkelen van duurzame decors.